Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
psychotherapie --- Psychiatry --- psychiatrie --- Psychology --- Psychiatry. --- Psychotherapy. --- 159.91 --- 606.2 --- psychiatrie (gez) --- Clinical Psychotherapists --- Logotherapy --- Psychotherapists --- Clinical Psychotherapist --- Logotherapies --- Psychotherapies --- Psychotherapist --- Psychotherapist, Clinical --- Psychotherapists, Clinical --- Neurolinguistic Programming --- Sensory Art Therapies --- Psychiatrists --- Psychiatrist --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- 615.8 --- 616 --- Naslagwerken --- PSYCHIATRY --- PSYCHOTHERAPY --- vakwoordenboeken --- Dictionaries --- French. --- Dutch --- encyclopedias --- vakwoordenboeken. --- Dutch. --- encyclopedias. --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Vakwoordenboeken. --- Encyclopedias. --- Psychotherapy --- Medicine and psychology --- Mental health --- Psychology, Pathological --- Dictionaries&delete& --- French --- Schema Therapy --- Schema Therapies --- Therapies, Schema --- Therapy, Schema
Choose an application
Mentale stoornissen zijn morele stoornissen. Deze op Freud gebaseerde stelling zal vandaag niet onmiddellijk veel bijval vinden - genetica en neurobiologie domineren immers de menswetenschappen, met dank aan de farmacie. Dat er daarvan ongeveer niks hard gemaakt kan worden hindert nauwelijks. Een beredeneerd bewijs voor deze stelling is niet zo moeilijk. Moraal en ethiek hangen grotendeels, misschien zelfs volledig, af van de omgeving. Een andere cultuur impliceert andere normen en waarden en bijgevolg een andere (ab)normaliteit. Tot nader order is het enige overtuigende gemeenschappelijke kenmerk van psychiatrisch-psychologische afwijkingen de vaststelling dat de drager ervan niet past in de heersende sociale orde. Dit heeft vergaande implicaties. In deze redenering is elke maatschappij zowel gezond- als ziekmakend en is het de taak van ethici en politici om daartussen een positieve balans te installeren. Vandaag is onze omgeving door en door neoliberaal en dit al voldoende lange tijd om vormgevende effecten te hebben op onze identiteit, onze normen en waarden. Afgaand op de statistieken is de balans overduidelijk negatief: nooit waren er zo veel stoornissen als vandaag. Die stoornissen zijn bovendien anders dan pakweg dertig jaar geleden en ze worden ook anders behandeld. In vergelijking met de klassieke psychotherapie is de huidige aanpak niet veel meer dan een disciplinering (zit stil en let op!) die perfect aansluit bij de huidige angst voor de ander. Dat ook deze angst een gevolg is van het neoliberalisme heeft als effect dat collectief protest zeer moeilijk van de grond komt. Dat zo'n protest nodig is lijdt volgens Paul Verhaeghe geen twijfel.
Maatschappijkritiek. --- Neoliberalisme. --- Sociale filosofie. --- ethiek --- psychiatrische diagnostiek --- neuropsychologie --- neoliberalisme --- ethics [philosophy] --- Social psychology --- psychodiagnostiek --- prosperity --- Community organization --- morele ontwikkeling --- welvaart --- 17 --- 301.151.58 --- 615.851 --- BPB1208 --- 651 Maatschappij. Algemeen --- 614 --- maatschappelijke gezondheidszorg --- maatschappij --- psychiatrie --- psychologie --- psychopathologie --- sociologie --- 300.5 --- maatschappijkritiek --- psychotherapie --- psychoanalyse --- Neoliberalisme --- #gsdb5 --- Maatschappijkritiek --- 304.9 --- sociale normen - anomie - vervreemding - afwijkend gedrag --- Sociale filosofie --- Conferences - Meetings --- Psychische stoornissen --- Psychosociale problemen --- Maatschappelijke veranderingen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Libéralisme économique --- Philosophie sociale --- Neoliberalism --- Social sciences --- Philosophy --- Psychische stoornis --- Psychosociaal probleem --- Sociale verandering --- Libéralisme économique.
Choose an application
Eerst wordt stilgestaan bij enkele inleidende begrippen. We onderzoeken het belang van de ontwikkeling van het kind voor de onderwijs- en opvoedingspraktijk en bekijken hoe met deze ontwikkeling kan worden omgegaan. Dan worden de verschillende opeenvolgende ontwikkelingsfasen overlopen: de ongeboren baby en de geboorte, de pasgeborene, de baby, de peuter, de kleuter, het lagereschoolkind en de adolescent. Telkens bespreken de auteurs systematisch volgende ontwikkelingsgebieden: de lichamelijke en motorische ontwikkeling, de perceptuele ontwikkeling en die van het tekenen, de seksuele en sociaal-emotionele ontwikkeling, de spelontwikkeling, de morele en de persoonlijkheidsontwikkeling. (Bron: covertekst)
Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie. --- Adolescenten. --- Baby's. --- Kinderen. --- Kleuters. --- Peuters. --- children [people by age group] --- Educational sciences --- Primary education --- infancy --- Developmental psychology --- infants --- kleuters --- Architecture --- adolescents --- toddlers --- Psychology --- ontwikkelingspsychologie --- Teacher education. Teacher's profession --- ontwikkeling van het kind --- Personality development --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- 159.922.7 --- #GBIB:IDGP --- #PBIB:+101.20 --- #PBIB:+107.10 --- #PBIB:gift 2004 --- Academic collection --- Achtergrondinformatie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 159.92 --- 371.13 --- 612.6 --- motorische ontwikkeling --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- spelontwikkeling --- taalontwikkeling --- 416.2 --- adolescentiepsychologie --- jeugdpsychologie --- kinderpsychologie --- psychologie --- 416.1 --- Adolescenten --- Baby --- Baby's --- Cognitieve ontwikkeling --- Contractwerk --- Hoekenwerk --- Jeugd(Jongeren) --- Kinderen --- Kinderpsychologie --- Kleuters --- Lichamelijke ontwikkeling --- Morele ontwikkeling --- Motoriek --- Observatie --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Peuters --- Portfolio's --- Schoolkind --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Spelontwikkeling --- Taalontwikkeling --- adolescenten --- baby's --- babyverzorging --- casestudies --- didactiek --- geboorte --- hoekenwerk --- lagereschoolkind --- leraren --- levensloop --- lichamelijke ontwikkeling --- morele vorming --- ontwikkeling kinderen --- opdrachten --- perceptuele ontwikkeling --- persoonlijkheidsontwikkeling --- peuters --- portfolio's --- psychische ontwikkeling --- secundair onderwijs --- seksuele ontwikkeling --- sociaal emotionele ontwikkeling --- voortgezet onderwijs --- Adolescentie (jeugdpsychologie, puberteit) --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Peuter- en kleuteropvoeding (kleuteropvoeding, peuter) --- 159.922 --- Jeugd --- Ontwikkelingsfases --- Motorische ontwikkeling --- Perceptuele ontwikkeling --- Schoolse ontwikkeling --- 032166.jpg --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- kinderopvoeding --- onderwijs --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Thuis --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Fysiologie: voortplanting & ontwikkeling. Levensperioden --- afzonderlijke leeftijdsgroepen in de jeugdpsychologie - algemeen --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Psychologie van afzonderlijke leeftijdsgroepen der jeugd --- 37 --- 371 --- 159.98 --- 050371.jpg --- kinderen --- pedagogiek --- pediatrie --- Lerarenopleiding : CVO --- Psychologie --- 050365.jpg --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Secundair onderwijs --- Basisonderwijs --- 050369.jpg --- 050367.jpg --- neuropsychologie
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|